Katena ... even voorstellen

KATENA (voordien KAWS), officieel Koninklijke Fietsclub Katena vzw, is een Turnhoutse fietsclub waarbij ook wielertoeristen uit heel wat andere Kempense gemeenten zijn aangesloten. We tellen een 100-tal leden, zowel mannen als vrouwen.  Het wielertoerisme is immers  ook bij de dames heel populair aan het worden ! Het is niet onze ambitie om de grootste club uit de streek te zijn, maar wél één waarin alle leden zich thuis voelen. Katena is er trots op om bij de oudste wielerclubs van België te mogen horen. De club werd in 1923 gesticht en lag aan de basis van ettelijke andere fietsclubs in de provincie Antwerpen. Het is dan ook een hele eer om de titel “Koninklijke” in de officiële benaming van de club te mogen dragen.

We trekken erop uit in 5 groepen.  Door het hoge aantal leden is het fietsen in aparte groepen immers veiliger, én kan ieder lid voor zichzelf uitmaken op welk niveau hij of zij wil fietsen: iets sportiever of liever wat recreatiever, maar steeds met clubgenoten van ongeveer hetzelfde niveau.  Op deze manier staat de club open voor jong en oud en kan er gefietst worden onder het motto “samen uit, samen thuis”.

De groepen vertrekken meestal in Turnhout, op de parking van de sporthal (Stwg op Zevendonk), en dit op zaterdagmiddag  om 13 uur (in de voormiddag als er een grotere rit op het programma staat), en op zon- en feestdagen ’s morgens om 8.30 uur   (in het winterseizoen om 9 uur).  We rijden dan niet alleen organisaties van onze eigen club, maar ook van clubs uit de omgeving en (semi-) klassiekers. Tevens staan er mountainbike-toertochten op het programma.

Onze naam KATENA is afgeleid van “Catena“, wat “ketting” betekent.  De ketting is natuurlijk een belangrijk onderdeel van de aandrijving van onze fiets, maar staat tevens symbool voor de verbondenheid, de kameraadschap in onze club. We fietsen niet alleen samen, nadien wordt er ook gezellig iets gedronken. Daarnaast zetten we samen onze schouders onder diverse club-organisaties: een twaalftal organisaties op de VWB-kalender, toeristische ritten op wegen waar we niet zo vaak fietsen, een fietsvierdaagse tijdens het Hemelvaartweekend, een fietstweedaagse begin september, een barbecue, een startvergadering en een seizoensafsluiter met ontbijt, enz…  Zo dragen de meeste leden wel ergens een steentje bij aan het clubleven, en groeit de betrokkenheid met de club én met elkaar, zelfs over de verschillende groepen heen.  Fiets en Fun!!

Fiets jij ook graag en zou je liever die kilometers niet meer alleen willen rijden?  Dan nodigen we je graag uit om eens te komen proefrijden. Misschien word jij wel ons volgende nieuwe lid…  Wil je zeker zijn van het vertrekuur of wil je meer info kan je best contact opnemen met een van de bestuursleden. Kijk ook even onder de rubriek “Lid worden”, daar kan je nog een hoop informatie vinden, en het contactformulier is er voor een snelle vraag en antwoord !

Alleszins hopen wij je als deelnemer aan een van onze organisaties te mogen begroeten!

Met dank aan onze sponsors, klik even door en/of breng hen zeker eens een bezoekje :