WK Wielrennen  :
Wist je dat een clublid 2 keer wereldkampioen werd bij de profs ?

Zoals de meeste van jullie zullen weten was voor de naamswijziging in Katena de naam van onze club KAWS.  De letter K van “Koninklijke” kwam pas in de naam toen de club 50 jaar bestond en de koning deze ere-titel toekende.  De oudste leden in onze club zullen herinneren dat toen gesproken werd over “den A.W.S.” en nog niet over “de KAWS”.

A.W.S. was de afkorting van Antwerp Wieler- en Supportersclub.  De club werd dus eigenlijk gesticht als een club voor wielrenners en hun supporters.  De zoon van de stichter was wielrenner Georges Ronsse (°04/03/1906 in Antwerpen +04/07/1969 iin Berchem) , die prof zou geweest zijn van 1926 tot 1938 bij ploegen als Automoto, La Française, Génial Lucifer en G. Ronsse Cycles.

Georges Ronsse was de eerste Belgische wereldkampioen in de geschiedenis en werd 2 jaar na elkaar wereldkampioen bij de profs.

De eerste wereldtitel behaalde hij in 1928 in Boedapest.  De race over 192 kilometer werd gereden over stofferige, onverharde en stenige wegen en in een verzengende hitte. Na 45 kilometer demarreerde Vanhevel en enkel Ronsse ging mee. De anderen aarzelden en de twee Belgen konden verschillende minuten voorsprong bijeenfietsen. De Italiaanse favorieten Girardengo en titelverdediger Binda waren grote rivalen en wilden niet voor elkaar rijden; uiteindelijk zouden ze allebei opgeven. Belloni offerde zich op, maar hij werd door bandenpech teruggeslagen, net als verschillende andere deelnemers.  Onderweg viel Vanhevel na een botsing met een ossenspan en kwetste zich bij die val.  Hij kon terugkeren bij Ronsse maar toen die op 70 km van het einde op een helling demarreerde moest Vanhevel passen en opgeven.  Zo kon Ronsse winnen met een voorsprong van 19’43” op de Duitsers Nebe en Wolke, wat nog altijd de grootste voorsprong is waarmee een wereldkampioenschap is gewonnen.

In 1929 werd Georges Ronsse in Zürich wereldkampioen toen hij de sprint won van 5 renners.  De Luxemburger Nicolas Frantz was tweede, Alfredo Binda, die zelf 3 keer wereldkampioen werd, eindigde derde.

De wereldkampioenschappen van toen kan je helemaal niet meer vergelijken met de massa-evenementen die dit nu zijn.  In 1927 en 1928 kwamen er telkens slechts 16 deelnemers aan de start, die allemaal uit West-Europa kwamen.

De overige belangrijkste overwinningen van Georges Ronsse waren Parijs-Roubaix, Scheldeprijs, Parijs-Brussel, 3 keer Bordeaux-Parijs (wedstrijd van 550 à 620 km), een rit in de Tour de France, 2 etappes in de Ronde van België en 2x het Belgisch kampioenschap veldrijden, 3x Belgisch kampioenschap op de piste achter derny’s.  Vooraleer hij prof werd won hij ook als 19-jarige Luik-Bastenaken-Luik, waardoor hij nog steeds de op één na jongste winnaar zou zijn van een huidige worldtour-wedstrijd.

P.S. daarnaast telt onze club nog een wereldkampioen, weliswaar niet bij de profs, maar je moet het toch maar kunnen winnen : Gust Vangeel werd in eigen land wereldkampioen bij een nevenbond.
Gust is nog steeds ere-lid van onze club.  Jarenlang stelde Gust met zijn firma VAG ook volgwagens ter beschikking voor onze grote ritten en meerdaagse ritten.