Van AWS naar KATENA

bron: Gazet Van Antwerpen, 10/03/2014

Katena de oudste maar ook jongste wielerclub van Turnhout

TURNHOUT – De leden van fietsclub Katena stellen zich op zaterdag 15 maart voor aan de buitenwereld.

Om 13 uur vertrekken alle leden in groep aan Sporthal Stadspark voor een rit door het centrum van de stad naar het Warandeplein. Rond 13.30u wordt een groepsfoto gemaakt in het bijzijn van burgemeester Erik Vos en schepen van sport Hannes Anaf. Nadien vertrekken alle leden voor de wekelijkse training. Niet enkel de leden van de club zullen op de afspraak zijn maar ook alle Turnhoutse fietsers zijn van harte welkom onze club te ontdekken.

In 2013 besloten de leden van fietsclub KAWS (Koninklijke Antwerpse Wieler- en Supportersclub) wat aan hun stoffige en duffe imago te doen. De kledij werd ondertussen zelfs een beetje retro en de haren van het bestuur werden grijzer en grijzer. Er werd een nieuwe naam gezocht en gevonden, de leden kregen een nieuwe outfit, een eigen huisstijl werd ontwikkeld en er kwam verjonging in het bestuur. Katena staat voor ketting, kracht en samenhang, die het geheel laat draaien en waar elke schakel van tel is. We dragen vriendschap en sportiviteit hoog in het vaandel.

Net zoals de profs heeft Katena in de winter de basis gelegd voor een seizoen om u tegen te zeggen. Er staan verschillende eigen organisaties op de agenda, enkele daguitstappen, een 2-daagse en een 4-daagse en nog veel meer… aan sportieve uitdagingen geen gebrek. Ieder weekend wordt er op zaterdag (13 uur) en zondag (8 uur) aan Sporthal Stadspark vertrokken voor een rit in 4 verschillende niveaugroepen. Van getrainde kilometervreter tot echte wieler’toerist’, iedereen komt vast en zeker aan zijn trekken in de club. Katena heeft dan ook de uitgesproken ambitie om op dit nieuwe elan verder te gaan en de club nog verder uit te bouwen en te vernieuwen.

Fietsclub Katena mag dan misschien nog niet bekend in de oren klinken, toch heeft de club een rijke geschiedenis. De club bestaat meer dan negentig jaar en bracht enkele klinkende namen voort. Kent u Georges Ronse nog? Wereldkampioen bij de beroepsrenners in 1928 en 1929. Of Jan Mertens? Winnaar van de Ronde Van Vlaanderen in 1928. De club was in de jaren 50 zelfs de grootste club van het land met groepen in o.a. Arendonk, Geel, Hoogstraten, Balen, Weelde.

De club heeft ook meer dan 25 jaar op de trouwe sponsoring van de Herentalse koekjesfabrikant De Beukelaer kunnen rekenen. In de gloriejaren sponserden zij meer dan 700 wieleruitrustingen, eentje voor elk lid. Olympisch medaille winnaar, Belgisch kampioen en winnaar van de 6-daagse van Gent, Michel Vaarten, was ook één van de leden van onze club. Hij is dan ook niet voor niets opgenomen in de wall of fame van de Turnhoutse sportraad in de sporthal van het stadspark. In de jaren 90 was zelfs Luc ‘Den Bompa’ Philips één van de fanatiekste leden. Ondertussen is de club 91 jaar geworden en nog steeds springlevend. “Stilletjes wordt er al aan de festiviteiten voor de 100ste verjaardag van de club gedacht. Maar toch voelen we ons nu de jongste wielerclub van Turnhout.”

Toon Verheijen